Skip to content

Presqu'île de la Caravelle - Earthcache EarthCache

Hidden : 5/26/2018
Difficulty:
2.5 out of 5
Terrain:
3.5 out of 5

Size: Size:   other (other)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:


ACCES :

Pour accéder à ce site, il faut aller sur la commune de Trinité vers la ville de tartane au Nord Atlantique. Vous pouvez laisser votre voiture sur le parking prévu à l'entrée du site.

Un des sites les plus anciens lors de la formation de l'île de la Martinique.

Sur l’île de la Martinique, les centres volcaniques appartenant à l’arc ancien externe et à l’arc interne plus récents sont juxtaposés.
Les roches volcaniques les plus anciennes sont observables dans la partie Sud-Est de l’île (Ste Anne), et la presqu’île de la Caravelle, et sont datées de la fin de l’Oligocène et du début du miocène. Elles correspondent à des dépôts sous-marins mais également à quelques coulées de lave aériennes de nature basaltique à andésitique.

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

Les Roches de la Martinique :

Il y a huit (8) sortes de roches volcaniques en Martinique : Andesite, Basalte, Dacite, Pierre Ponce, Calcaire, Tuf, Gyspe et Jaspe.

Quelques définitions de ces roches :

-L’andésite est une roche ignée.
Cette Roche éruptive, à structure microlithique, correspondant à la Diorite. Elle contient du feldspath calcosodique (plagioclase), mica, amphibole et pyroxène. Elle se compose de gros cristaux dans une pâte claire, dure, rugueuse, de couleur gris violacé.
Les andésites basiques donnent des coulées, celles plus acides sont moins fluides et donnent des aiguilles et des culots (volcanisme explosif fréquent). Cette roche est typique des zones de subduction océanique, sous une croûte continentale (Andes) ou bien sous une autre croûte océanique (Arc insulaire des Petites Antilles).

-Les calcaires sont des roches sédimentaires.
Troisièmes par ordre d'abondance après les schistes et les grès, ils sont facilement solubles dans l'eau. Le calcaire est composé d'au moins 70 % de calcite et peut contenir de la silice, de l'argile et de la matière organique ainsi que quelques autres minéraux dont les plus courants sont la dolomite, l'aragonite et la sidérite, qui influent sur sa couleur. En général blanc, le calcaire existe aussi dans des teintes de jaune, gris, brun ou même noir. Beaucoup de calcaires se sont formés en mer et les fossiles qui les ornent renseignent sur leur âge et les conditions de dépôts.

-Le basalte est une roche ignée.
Cette roche volcanique issue d'un magma refroidi rapidement au contact de l'eau ou de l'air. C'est le constituant principal de la couche supérieure de la croûte océanique.
Il a une structure microlithique, et il est composé essentiellement de plagioclases , de pyroxènes , d'olivine , et de magnétite. Les basaltes sont issus de la fusion partielle du manteau terrestre de composition périodique.

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

..

Géologie de la Presqu'île de la Caravelle :

..

La Presqu'île de la Caravelle, avec la presqu'île de Sainte-Anne est la partie la plus ancienne de la Martinique. Il y a 30 millions d'années, ces deux sites formaient les extrémités de ce que les géologues appellent l'Arc ancien, Complexe de Base ( voir figure 1), puis ces deux parties originelles ayant été reliées au fil du temps par les éruptions volcaniques successives, jusqu'à former la Martinique actuelle ( voir figure 3 ).

Complexe de Base et Série de La presqu'île de la Caravelle

Des laves basaltiques à rhyolitiques se mettent en place à l’est de l’île, de 25 à 21 Ma, avec un pic d’activité entre 23 et 25 Ma (Figure 1). Les dépôts couvrent aujourd’hui une surface de 61 km2 sur les péninsules de La Caravelle et de Sainte-Anne. Ces deux presqu’îles sont reliées par deux lignes de récifs coralliens, et cet alignement se poursuit vers le nord où bancs sous-marins, anciens guyots, et îles volcaniques inactives recouvertes de calcaire marquent la ligne de l’arc ancien. Malheureusement, l’âge de ces deux complexes, et donc l’érosion qui les a affectés, ne nous permet pas d’estimer des taux d’éruption pour l’activité de l’arc ancien.

La presqu'île de la Caravelle est une presqu'île de Martinique située sur la côte atlantique, à Tartane.
D'une longueur de 12 km sur 900 de large et s'avance vers l'océan atlantique , son point culminant est le Morne Pavillon, d'une hauteur de 189 m.
D'un point de vue géologique, elle constitue la plus ancienne partie de la Martinique, avec la région de Sainte-Anne. C'est une mine de renseignements géologiques grâce aux pierres et minéraux présents sur toute l'île, ainsi que les sources thermales pétrifiées.
Caractérisée par des champs de canne à sucre, elle recèle à son extrémité la Réserve naturelle nationale de la presqu'île de la Caravelle, d'une superficie de 400 hectares créé en 1976 et qui dépend du Parc Naturel Régional de la Martinique. Ses chemins de randonnées mènent au bord d'une mangrove au pied des ruines du château Dubuc, ancienne « habitation » de colons esclavagistes.

Il est strictement interdit de prélever des échantillons.

Sur la Presqu'île de la Caravelle, nous sommes en présence d'un spectacle impressionnant. Tout au long du parcours, de la foret sèche, quelques falaises, des petits canyons, des mangroves, des roches volcaniques dont la plupart de nature balsamique, andesitique et quelques draperies de calcaires, calcites et figures de stratification entrecroisées.
Dans l'anse située au sud de la station météo, porte la trace de sources thermo-minérales fossiles révélées par les concrétions calcaires blanches qui en marquaient le griffon.
Au sud de cette anse, en cheminant jusqu'à l'extrémité du plateau, vous trouverez des murets constitués des pierres plates : il s'agit d'intrusions magmatiques en filons (dykes *), dégagées par l'érosion des roches encaissantes plus tendres.

* ( Un dyke (ou dike) est une lame de roche magmatique ( ignées ) qui s'est infiltrée dans une fissure à travers différentes couches de roche. L'épaisseur d'un dyke peut varier de quelques centimètres à quelques dizaines de mètres mais sa longueur peut atteindre plusieurs kilomètres. Avec l'érosion, un dyke peut se retrouver isolé des roches l'entourant et ainsi former un mur. )

Au niveau de l'Anse suivante, vous foulez des calcaires fossilifères (prélèvement interdit); ce sont les vestiges des récifs coralliens installés au-dessus des hyaloclastiles précédentes, sous une faible tranche d'eau marine chaude et très claire qui a permis leur développement.
Au cours de sa formation, la presqu'île de la Caravelle a été baignée par des fluides hydrothermaux riches en éléments chimiques. Ces derniers ont provoqué la cristallisation de nombreux minéraux qui colorent le sol actuel : jaspes beiges et rouges, quartz, barytine, hématite, zéolites, calcite blanche en filonnets.
A la pointe Caracoli, vous observez une coulée de lave andesitique sombre qui recouvre les calcaires précédents. La cheminée d'alimentation de ce dôme d'andésite montre une superbe structure prismée en orgues volcaniques.

POUR VALIDER VOTRE VISITE :

Après avoir visité le site :" Loguez cette cache "Found it" et pour être validé, vous devez répondre aux questions ci-dessous et m'envoyer vos propositions de réponses soit via mon profil, soit via la messagerie geocaching.com (Message Center) en précisant bien le nom de l’earthcache, et je vous contacterai en cas de problème." ( pas de réponses dans les logs SVP) :

1 - Expliquez comment a été formé l'île de la Martinique au début ?
2 - Comment appelle t-on cette période ? Depuis combien d'années ?
3 - Expliquez comment ce sont formés les minéraux lors de la formation du Presqu'île de la Caravelle ? Et de quels minéraux ?
4 - Donnez la définition de la roche : "Dyke ou Dike ".
5 - Aux cordonnées suivantes, sur quelle sorte de roche vous êtes en présence ?
N 14 46.410 W 60 52.929
6 - Allez aux coordonnées suivantes: debout devant l'océan :
a) N 14 46.451 W 60 52.606 : A votre gauche : quelle sorte de roches voyez-vous sur la falaise ?
b) N 14 46.445 W 60 52.610 : Devant vous : vous êtes en présence de quelle sorte de roches ?
Nota : (Vous pouvez joindre des photos à vos réponses).

- Pour immortaliser votre visite , une photo du site, de vous ou votre GPS sera la bienvenue, bien que facultative.

Note :

Rappel concernant les « Earthcaches »: Il n'y a pas de conteneur à chercher ni de logbook à renseigner. Il suffit de se rendre sur les lieux, de répondre aux questions ci-dessus et de nous renvoyer les réponses.

ACCESS:

To reach this site, it is necessary to go on the municipality of Trinité towards the city of Tartane in the Atlantic North. You can leave your car on the parking lot planned in the entrance of the site.

One of the oldest sites during the formation of the island of Martinique.

On the island of Martinique, the volcanic centers belonging to the old external arc and to the internal arc more recent are juxtaposed.
The most oldest volcanic rocks are observable in the Southeast partof the island (Sainte Anne), and the peninsula of the Caravelle, and are dated the end of the Oligocene and the beginning of the Miocene. They correspond to submarine deposits but also to some air lava flows of basaltic nature in andésitique.

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

The Rocks of Martinique:

There is eight (8) sorts of volcanic rocks in Martinique: Andesite, Basalt, Dacite, Pumice, Limestone, Tuff, Gyspe and Jasper.

Some definitions of these rocks:

- the andésite is an igneous rock.
This eruptive Rock, in structure microlithique, corresponding to Diorite. It contains of the calcosodique feldspar ( plagioclase ), the mica, amphibole and pyroxène. It consists of big crystals in a dough clear, hard, rough , color purplish grey.
The basic andésites gives castings, those more acid are less fluid and give needles and nerves ( frequent explosive volcanism). This rock is typical zones of oceanic subduction, under a continental crust (Andes) either under another oceanic crust (Island arc of Lesser Antilles).

- Limestones are sedimentary rocks.
Third in order of abundance after schists and stonewares, they are easily soluble in the water. The Limestone consists of at least 70 % of calcite and can contain of the silica, the clay and the organic matter as well as some other minerals the most common of which are the dolomite, the aragonite and the sidérite, which influence its color. Generally white, the limestone also exists in tints of yellow, grey, brown or even black. A lot of Limestones formed at sea and the fossils which decorate them inform about their age and the conditions of deposits.

- The basalt is an Igneous rock.
This volcanic rock stemming from a magma cooled quickly in the contact of the water or from the air. It is the main constituent of the top layer of the oceanic crust.
It has a microlithique structure, and it consists essentially of plagioclases, pyroxènes, olivine, and magnetite. Basalts arise from the partial fusion of the ground coat of composition periodic.

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

..

Geology of the Peninsula of the Caravelle:

..

The Peninsula of the Caravelle is, with Peninsula of saint-Anne the oldest part of Martinique. There are 30 million years, these two sites formed the extremities of what the geologists call the old arc, Basic Complex (see figure 1), then these two original parts having been connected over time by the successive volcanic eruptions, until form current Martinique (see figure 3).

Basic Complex and Series of Peninsula of Caravelle.

Basaltic lavas in rhyolitiques are set up east of the island, from 25 to 21 My, with a peak of activity between 23 and 25 My Face 1). The deposits cover a surface of 61 km2 on the peninsulas of the Caravelle and Sainte Anne today. These two peninsulas are connected by two lines of coral reefs, and this alignment continues northward where submarine, former benches guyots, and inactive volcanic islands covered with limestone mark the line of the former bow. Unfortunately, the age of these two complexes, and thus the erosion which affected them, does not allow us to estimate rates of eruption for the activity of the older bow.

The peninsula of the Caravel is a peninsula of Martinique situated on the Atlantic Coast, in Tartan.
12 km in length on 900 wide and advances on the Atlantic Ocean, its peak is the Morne Pavillon, of a height of 189 m.
From a geologic point of view, It establishes the oldest part of Martinique, with saint-Anne's region. It is an appearance of geologic information thanks to stones and present minerals on all the island, as well as the petrified thermal springs.
Characterized by fields of sugar cane, It receives in its extremity the national Nature reserve of the peninsula of the Caravel, the 400 hectare surface created in 1976 and which depends on the Regional Natural reserve of Martinique. His(her,its) hiking trails lead at the edge of a mangrove swamp at the foot of the ruins of the castle Dubuc, the old "house" of slave colonists.

It is strictly forbidden to take samples..

On the Peninsula of the Caravel, we are in the presence of an impressive show. All along the route, of bit dries, some cliffs, small canyons, mangrove swamps, volcanic rocks of which most of the balsamic nature, andesitique and some draperies of limestones, calcites and crossed faces of stratification.
In the handle situated in the South of the weather station, carry the track of fossil thermo-mineral sources revealed by the concretions limestones whites who marked the griffon with it.
In the South of this handle, by walking until the extremity of the tray, you will find low walls constituted by some flat stones: it is about magmatic intrusions in veins ( dykes *), cleared by the erosion of surrounding softer rocks.

* (A dyke (or dike) is a blade of magmatic rock (igneous) which infiltrated into a crack through various layers of rock. The thickness of a dyke can vary some centimeters in dozens of meters but its length can reach several kilometers. With the erosion, a dyke can find itself isolated of the rocks surrounding him and so to form a wall. )

At the level of the following Handle, you walk on fossiliferous limestones ( forbidden taking); it is the vestiges of coral reefs installed(settled) over the previous hyaloclastiles, under the low slice of hot and very clear marine water that allowed their development.
During its formation, the peninsula of the Caravel was bathed by hydrothermal fluids rich in chemical elements. The latter caused the crystallization of numerous minerals which color the current ground: beige and red jaspers, quartz, barytine, haematite, zeolites, veinlets crosscutting white calcite.
In the point Caracoli, you observe a lava flow dark andesitique which recovers the previous limestones. The fireplace of supply of this dome of andésite shows a magnificent prismée structure in volcanic organs.

TO VALIDATE YOUR VISIT:

Having visited the site: "record this hiding place" Found it "and to be validated, you have to answer the questions below and send me your proposals of answers either via my profile, or via the messaging geocaching.com (Center message) by specifying well the name of the earthcache, and I shall contact you in case of problem." (No answers in logs PLEASE).

1 - Explain how was formed the island of Martinique at the beginning ?
2 - How call t-on this period? For how many years?
3 - Explain how it are formed minerals during the forming of Peninsula of the Caravel? And what are these minerals?
4 - Give the definition of the rock : "Dyke or Dike"
5 - In the following Coordinates, on what kind of rock you are in presence?
N 14 46.410 W 60 52.929
6 - Go to the following Coordinates: and up in front of the ocean :
A) N 14 46.451 W 60 52.606 : In your left: what kind of rocks do you see on the cliff ?
B) N 14 46.445 W 60 52.610 : In front of you : you are in the presence of what kind of rocks?
Noted: (you can join photos to your answers).

- To immortalize your visit, a photo of the site, you or your GPS........ will be welcome, although optional.

Nota :

Reminder on "Earthcaches" There is no container or logbook to find information. Simply visit the site, to answer questions above and send us the answers.

==========================================================================================

Sources / Sources :
Wilkipedia, Guide Géologique de la Martinique, BRGM

===========================================================================================

Flag Counter

Additional Hints (No hints available.)